Od 1 stycznia 2015 r. osoby przystępujące do egzaminu praktycznego będą musiały zaliczyć plac manewrowy i przejechać trasę po mieście w zgodzie z przepisami, ale też dokonać tej sztuki zgodnie z zasadami tzw. eco-drivingu, czyli sztuki oszczędnej jazdy samochodem.
Jak interpretować przepisy?
Zmiana biegów i hamowanie silnikiem. Osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegów na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone, zanim pojazd osiągnie 50km/h.
Drugie zadanie egzaminacyjne to stosowanie hamowania silnikiem, (to nic innego jak zdjęcie nogi z gazu przy załączonym biegu) osoba zdająca powinna dopasować biegi do malejącej prędkości, pomagając w ten sposób wytracić prędkość i zmniejszyć zużycie paliwa. (np. dojeżdżanie do skrzyżowania nie na luzie tylko poprzez redukcje biegów.)
Szkolenie w systemie ECO DRIVE to zwrócenie uwagi kursanta na ekonomiczne i ekologiczne aspekty użytkowania pojazdu, już od pierwszych spędzonych za kółkiem godzin.
Odpowiednia technika zmiany biegów, energiczne przyspieszanie i hamowanie silnikiem, dbanie o kondycję pojazdu. To aspekty kluczowe, do których dodać należy uważną obserwację drogi i otoczenia, pozwalającą z wyprzedzeniem przewidzieć sytuacje, które mogą wydarzyć się w ciągu najbliższych kilku sekund.
Zalety?
Przede wszystkim ekologiczne i finansowe. Redukcja spalania paliwa o 1/4 to nie tylko znaczna oszczędność, ale także zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, niezwykle ważne w kontekście ochrony środowiska.
EUROTOM BEZSTRESOWA NAUKA JAZDY to szerzenie wskazanych idei wśród wszystkich kursantów. To możliwość przebycia kursu na prawo jazdy, wpajającego kursantom zasady ekologicznej i ekonomicznej jazdy.